Konflikt płci, feministki, polityczna poprawność, Al Bundy i "Ostatni Jedi"

Jakiś czas temu popełniłem wpis w którym postawiłem tezę, że od polityki uciec się nie da, a większość dzieł zastanych jest z nią w jakiś sposób nacechowane. Jako przykład podałem Jakuba Wędrowycza i spojrzenia Grzegorza Brauna na Gwiezdne Wojny. Przyszedł czas by nieco rozwinąć ten temat i napisać kilka słów o tym co gniecie moje męskie ego w najnowszej odsłonie "Gwiezdnych Wojen".

W trylogii zapoczątkowanej przez Georga Lucasa uwielbiam jej wielopłaszczyznowość. Za każdym razem gdy oglądam tą prostą historię, opartą na odwiecznym konflikcie dobra, ze złem zwracam uwagę na coś innego; A to na systemy polityczne, a to osobiste relacje, a to doszukuje się powiązań religijno - filozoficznych w bohaterach. Za każdym razem coś innego przykuwa moją uwagę i prowokuje mnie do przemyśleń.

Dzisiaj niech będzie to ukazanie stereotypów płciowych w "Ostatnim Jedi". Jeśli dobrze pamiętam, w tej odsłonie nie ma ani jednego pozytywnego męskiego bohatera. Finn? Budzi się ze śpiączki i próbuje uciec ze statku, ale powstrzymuje go przed tym mała azjatka która później jeszcze uratuje mu życie. Luke? Zaszył się na pustelni, przez większość filmu jest obrażony i nikt nie wie czemu. Poe, jest buntowniczy, działa impulsywnie i lekkomyślnie, gdyby nie Leia...Niestety. Wszystkie dobre cechy czy poprawne zachowania zarezerwowane są dla kobiet.  Kobiety stają się męskie, a my mężczyźni lubimy je bo przecież nie są tacy jak my!

Odpuściłem sobie pisanie długiego elaboratu na ten temat. Sprawa jest poważna, ale wybrałem inną formę... Proszę:
Znajoma forma?


Gwiezdne Wojny się zmieniają, bo i zmienia się świat. Nie oczekujmy, że kolejne części będą kręcone jak oryginalna trylogia. Anty-męski trend widoczny w popkulturze przybiera na sile, ale to nasza wina panowie. Może, pora zrobić to co pewien zamaskowany bohater, który zdobył trzy przyłożenia w jednym meczu?



Mam nadzieję, że nie uraziłem nikogo tym wpisem. Jeśli ktoś poczuł się obrażony, polecam udać się w ślady Luka Skywalkera i "odstosunkować się" na jakimś odludziu. 




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

C. Wright Mills "Wyobraźnia socjologiczna" Obietnica

Łomża to Podlasie czy Mazowsze?

BASS DIY, czyli gitara basowa własnej roboty #1